Kategorisine Göre İnceledeğiniz Yazılar: Dengeli Beslenmenin Önemi

  • Özlem Bulut

    Beslenme Bozukluğu Nedir?


    Kimileri için sadece bir ihtiyaç kimileri içinse adeta bir zevktir yemek yemek. Ancak hepimiz hayatımızı idame ettirmek için beslenmek zorundayız. Özellikle çocukluk yaşlarında yapılan dengeli ve doğru beslenme çocuğun fiziksel ve bilişsel gelişimi için oldukça önemlidir. Büyüme ve gelişme yeterli ve dengeli beslenme ile sağlanır. Yeterli olarak protein, yağ, karbonhidrat alınmadığında beslenme bozukluğundan söz edilebilir.

    Beslenme Bozukluğunun Vücuttaki Etkileri


    Beslenme alışkanlığımızda bir dengesizlik varsa bu durumda iki sonuç karşımıza çıkacaktır. Birincisi aşırı karbonhidrat ağırlıklı beslenme ve yemek yeme sonucu kilo alma yani obezite diğeri ise yetersiz beslenme sonucu kilo kaybetme zayıflıktır. Her ikisi de istenmeyen bir durumdur. Yediğimiz gıdalarda yeterince protein, yağ ve karbonhidrat gibi değerler dengede olmadığında ortaya çıkan durumlardır. Peki, beslenme sorunları nedenleri nelerdir?

    Beslenme Sorunları Nedenleri Nelerdir?


    Öncelikle kişinin fiziksel bir muayenesinin yapılması gerekir. Yemek borusu ya da sindirim sistemi ayrıntılı olarak incelenmelidir. Eğer herhangi bir fiziksel sorun yok ise beslenme alışkanlıkları irdelenmelidir. Annelerinin en büyük sorunlarından biri çocuklarına yemek yedirememektir. Bunun altında çocuğun aç ya da tok olma durumunun gözden kaçırılması yatmaktadır. Çocuk açken yemek verilmeye çalışılmalıdır.

    Bir diğer nokta çocuğun tercihleri göz önünde bulundurulmamasıdır. Elbette ki fast-food gıdaları seviyor diye yedirelim demiyoruz ama çocuğunuzun sevmediği gıdaları değişik tariflerle sevdirmeye çalışabilirsiniz. Çocuğu aşırı derecede yemek yemek için zorlamak ters tepecek çocuğunuzun atıştırmalıklara yönelmesine neden olabilecektir. Peki, doğru beslenme nasıl olmalı? Çocuğumuza doğru beslenme alışkanlığı sağlamak için neler yapabiliriz?

    Doğru Beslenme Nasıl Olmalı?


    Çocukların acıktığı saatte yemek verilmeli, yemek yerken ilgiyi dağıtacak TV gibi unsurlardan kaçınılmalıdır. Yemeklerini hızlı yemeleri için zorlanmamalıdır. Çocuklarında midelerinin kapasiteleri vardır ve ancak bu ölçüde yiyebilirler. Bu nedenle annelerin aklındaki kadar değil ancak bu kapasite ölçüsünde yiyebilirler. Fazlası için zorlanmamalıdırlar.

    Dengeli beslenme için duyarlı olunmalı ancak besin seçimlerine de saygılı olunmalıdır. Örneğin çocuğunuz pırasa yemeğini sevmiyorsa pırasayı çorba içine katabilir ve şekilde çocuğunuzun damak tadına uygun hale getirebilirsiniz. Düzenli beslenme için öğünler düzenlenmeli, atıştırmalıklara izin verilmemeli ve öğünlerde de çocuğa seçim ve miktarda söz hakkı verilmelidir. Çocuğu yemek yediğinde ödüllendirmek yemediğinde ise cezalandırmakta yanlış bir tutumdur.

    [​IMG]

    Beslenme Bozukluğunun Olası Sonuçları


    Vücudumuzun kendi dengesi içerisinde düzenli çalışabilmesi için şüphesiz ki bizim üstümüze düşen en büyük görev onun ihtiyaç duyduğu bütün enerji, vitamin ve protein dengesini doğru sağlayacak biçimde beslenerek ona sunmamızdır. Beslenme bu açıdan değerlendirildiğinde oldukça önemlidir, ancak bundan daha önemlisi doğru beslenme şeklini yakalayarak vücudumuzun ihtiyaç duyduğu miktar ve aldığımız besinler arasında yeterlilik sağlayabilmektir. Bunun dışında kalan her beslenme şekli bozuk beslenme olarak tanımlanabilir.

    Bozuk beslenme denildiğinde ilk zihnimizde canlanan yetersiz beslenme olsa da, aşırı beslenme de bir beslenme bozukluğudur ve beslenme bozuklukları sonucu ihtiyacı olan veya ihtiyacı olduğundan daha fazla besin maddesi alan vücudumuzda çeşitli rahatsızlıklar oluşması kaçınılmaz olacaktır.

    Yetersiz Beslenme Sonucu Oluşan Rahatsızlıklar


    Anemi halk dilinde kansızlık yetersiz beslenme sonucu en yaygın görülen hastalıktır. Vücuda alınan besinlerle vücudun ihtiyacı olan demir minareli doyurulamadığında, kanda bulunan demir miktarının düşmesi sonucu oluşan rahatsızlıktır. Özellikle çocuklarda ve kadınlarda daha çok görülen bu rahatsızlığın belirtileri arasında yorgunluk, uykusuzluk, çarpıntı, deride ve gözlerin iç çevresinde solukluk vardır. Bu hastalık tedavi edilmediği takdirde, küçük çocuklarda büyüme geriliğinin yaşanmasına, yetişkinlerde kronik yorgunluğa neden olacaktır.

    İyot yetersizliğine bağlı olarak büyüme ve gelişmede gerileme, beyinde ve sinir sisteminin iletiminde yavaşlama, tiroid hormonunun eksik salgılanması gibi rahatsızlıklar görülür. Zekâ geriliği de iyot yetersizliğinden kaynaklanabilecek rahatsızlıklardandır. Raşitizm, yetersiz D vitaminine bağlı olarak özellikle çocuklarda görülen bir rahatsızlıktır. Raşitizmin önüne geçebilmek için kalsiyum içeren besinlere ağırlık vermek gereklidir.

    Körlük de maalesef vitamin eksikliğine bağlı olarak yaşayabileceğimiz rahatsızlıkların içindedir. Özellikle A vitamini eksikliğinden kaynaklanır. Osteoporoz genellikle daha ileri yaşlarda ve özellikle bayanlarda daha sık görülen bir beslenme yetersizliği hastalığıdır. Kemiklerde artan kalsiyum kaybına bağlı olarak görülen deformasyonlar ve kemiğin daha kolay kırılır hala gelmesi durumudur. Menepoza giren bayanlar özellikle bu hastalık açısından risk grubunu oluştururlar.

    Aşırı Beslenme Sonucu Oluşan Rahatsızlıklar


    Bu hastalıkların içinde ilk sırada hepimizin son on yılda daha fazla duyduğu ve artık çok fazla yaygınlaşması nedeniyle bakanlık düzeyinde önlemler geliştirilen obezite gelmektedir. Obezite tamamen beslenme bozukluğundan kaynaklanan ve vücut için birçok hastalığın kaynağını oluşturan bir hastalıktır. Diyabet de, genetik faktörü hiç göz ardı edilmeden en büyük nedeniyse aşırı ve yanlış beslenme sonucu yakalanma riskimizin yüksek olduğu bir hastalıktır. Yine kalp ve damar yolları rahatsızlıkları, sindirim sistemi rahatsızlıkları aşırı beslenme sonucu hepimiz için büyük tehdit oluşturmaktadırlar.
  • Özlem Bulut

    Dengeli Beslenme Nedir?


    Beslenme ile sağlık arasında doğru orantılı bir ilişki vardır. Eğer dengeli ve düzenli besleniyor iseniz fiziki ve ruhsal sağlığınızda iyidir. Ama beslenme bozukluğu yaşıyorsanız, düzenli beslenemiyorsanız bilin ki sağlığınızda olumsuz bir yöne doğru gidecektir.

    Dengeli Beslenme Listesi :


    • Ciltleri, saçları sağlıklı ve parlaktır.
    • Gelişimleri normaldir.
    • İlaç kullanımları oldukça düşüktür, kolaylıkla hastalanmazlar.
    • Hafızaları iyi olur. Bedensel ve zihinsel anlamda zindedirler.
    • Yaşam standartları yüksektir. Uzun yaşarlar.
    • Hücreleri kolayca yenilenir, bağışıklık sistemleri kuvvetlidir.
    • Beden ve ruh sağlıkları iyi olduğu için genel anlamda hayatta başarılıdırlar.
    • Kuvvetli ve gelişimi normal kaslara sahip olurlar.
    • Hareketli ve esnek bedene sahiptirler.
    • Çalışmaya istekli kişilikleri olur.
    • Uygun boy ve kilo oranına sahiptirler.

    Dengesiz Beslenme Sonucu Oluşan Hastalıklar :


    • Sağlıksız ve genellikle hasta bir vücuda sahiptirler. İlaç kullanımları da yüksektir.
    • Bedensel ve zihinsel anlamda ağır olurlar. Hareketleri de ağır ve isteksizdir.
    • Cilt yapıları çok sağlıklı değildir.
    • Gelişimleri geç olur, kas gelişimleri normal değildir.
    • Yaşam standartları yüksek değildir. Hayatlarında büyük başarılara rastlanmaz.
    • Genelde yorgun ve halsiz bir haldedirler, çalışmaya çok da istekli bir yapıları yoktur.

    Dengeli Beslenme Önerileri


    • Su tüketimi çok önemlidir. Günde en az 2 litre su tüketilmelidir.
    • Gün içerisinde öğünler ve ara öğünlere dikkat etmek ve atlamamak gerekir özellikle kahvaltılara.
    • Organik ve doğal beslenmeye çalışmak önemlidir. Örneğin; pirinç yerine bulguru koyarak, beyaz ekmek yerine tam buğday ekmeği, hazır yoğurt yerine ev yapımı yoğurt, paketlenmiş işlenmiş hazır gıdaları olabildiğince hayattan çıkararak vs.
    • Egzersizlerin zamanına dikkat etmek ve vücut için doğru egzersizleri uygulamak gerekir.
    • Tuz ve şeker kullanımını olabildiğince minimum seviyeye indirmek önemlidir.
    • Kızartılmış yiyecekler yerine haşlanmış ve fırında pişirilmiş besinleri tüketmek daha sağlıklıdır.
    • Margarin gibi doymuş yağ kullanımını azaltmalı zeytinyağı ve tereyağını mutfağa dâhil etmek gerekir.
    • Sebze ve meyvelerin tüketimini arttırmak gerekir. sofralarımız da daha fazla yeşillikler bulundurmalı, salata ve sebze yemeklerini artırmalıyız.
    • Sık sık, yavaş ve uzun süre çiğneyerek yemekleri yemeliyiz. Hızlı bir şekilde ve büyük lokmalar ve aşırı yağlı yiyecekler yememeliyiz.

    Beslenme Bozukluğunun Yol Açtığı Hastalıklar ve Korunma Yolları


    Fazla kilolu olma veya aşırı zayıf olma hali vücudumuzun sağlık açısından uyarı verdiğini gösterir. Tüketim kültürünün çok hızlı bir şekilde yayıldığı günümüz dünyasında obezite büyük bir sağlık problemi teşkil etmektedir. Hakeza aşırı zayıflık durumu dünyada kaynakların dengesiz dağılımı sonucunda beslenme bozukluğundan ötürü doğan hastalıkların habercisidir.

    Beslenme düzeni o kadar önemlidir ki, annenin düzensiz ve yanlış beslenmesi bebeğin tüm hayatını kalıtsal olarak etkileyebilir. Yapılan araştırmalar yetişkinlerde görülen diyabet, obezite, ciğer hastalıkları gibi rahatsızlıkların anne karnındayken, annenin beslenme bozukluğundan kaynaklandığını göstermektedir. Aşırı fast- food beslenme, sürekli dışarıda yemek yeme, öğünleri geçiştirme, vitaminleri düzenli olarak ve vücudun ihtiyacı kadar almama, çok fazla kafein içeren içecekler kullanma, alkolü sık kullanmak gibi durumlar sağlığın gidişatını olumsuz etkilemektedir.

    Sık görülen beslenme bozukluğunun yol açtığı hastalıklar şunlardır; raşitizm(kemik hastalığı), ülser, gastrit, tüm ciğer hastalıkları, Alzheimer, diyabet, bronşit, kansızlık, iyot yetersizliği hastalıkları, diş çürükleri, osteoporoz, epilepsi, böbrek hastalıkları, kanser, kalp hastalıkları, cilt hastalıkları, düşük tansiyon, yüksek tansiyon, ishal, vitamin eksiklikleri, glokom hastalığı, kemik erimesi, anoreksia, beyin tümörü, enfeksiyon hastalıkları, damar sertliği, göğüs hastalıkları, kısırlık, marasmus, çölyak hastalığı, anemi, burun kanaması, çarpıntı, çiller, çocuk felci, havale, brucella, malta humması, çiftçi hastalıkları, botulizm, boğaz sorunları, göz tansiyonu, baş ağrısı, guatr, gece körlüğü, egzama, depresyon gibi hastalıklara sebep olur.

    Beslenme bozukluğunun sebep olduğu bu hastalıklardan kendimizi koruyabilmemiz için öncelikle beslenme düzenimize, beslenme alışkanlıklarımıza çok dikkat etmemiz gerekiyor. Beden sağlığımızı ve ruh sağlığımızı korumak ancak dengeli ve düzenli beslenme ile sağlanabilir. Tütün ürünleri, alkol ürünleri, kafein içeren şeyleri, abur cuburu hayatımızdan tamamen çıkartmalı ve doğal yiyeceklere yönelmeliyiz. Olabildiğince az dışarıdan yemeli ve ev yemeklerine dönmeliyiz.

    Toplumda sağlıklı bireylerin olması için anne adayları özellikle beslenmelerine dikkat etmeli, bebeğinin ve kendisinin sağlığını tehdit eden tüm unsurları hayatından çıkarabilmelidir. Vitamin ve mineral eksikliklerine çok dikkat etmeli ve vücudumuzun ihtiyacına binaen eksiklikleri karşılamalıyız. Çünkü hayat hastalıklar ile zaman kaybedemeyeceğimiz kadar kısa.
Önemli Uyarı : Site içi mesajlaşma kapsamında tüm mesajlar site botlarımız tarafından incelenmektedir. Sadece içerik paylaşım hizmeti veren diyetForum 5651 Sayılı Kanun'un 8. Maddesine ve T.C.K' nın 125. Maddesine göre yapılan tüm paylaşımlardan üyelerimiz kendi adlarına sorumludurlar. Ip Adresleri herzaman en ince ayrıntısına kadar tutulmakta ve gerektiğinde sadece TÜRKİYE CUMHURİYETİ ADALET BAKANLIĞI SAVCILIĞI ile paylaşılacaktır. DiyetForum içerikleri ile ilgili herhangi hukuksal şikayet veya hak sahibi haklarının ihlali durumunda Bu mail adresinden : bilgi@diyetforum.com iletişime geçebilir zarar gördüğünüz içeriğin kaldırılması için başvuruda bulunabilirsiniz. Tıbbi Sorumluluk Reddi ve Yasal Uyarı! DiyetForum.com sitesinin içeriği ziyaretçileri Sağlıklı Beslenme, Kilo alma, Kilo verme, Özel Diyetler ve Diyet Listeleri hakkında bilgilendirmeye yönelik hazırlanmıştır. Sistemimizde yer alan ve paylaşılan bilgiler hiç bir zaman hastalık ve/veya diğer sorunlara yönelik teşhis ve/veya tedavi amaçlı olarak kullanılmamalıdır, bu bilgiler bir doktor tedavisinin ya da konsültasyonunun yerini alamaz. Sitemizde yer alan bilgilerin uygulanması sonucu doğabilecek dolaylı ya da dolaysız hukuki, ahlaki, mesleki ve sağlık sorunları sadece bu eylemi gerçekleştiren kişilerin sorumluluğundadır, bu eylemlerden site ve site sahibi sorumlu tutulamaz. Tüm ziyaretçiler sayfaya girdikleri andan itibaren bu uyarıyı okumuş ve kabul etmiş sayılırlar.